Het belang van transactionele e-mails 

Voor corporate websites zijn formulieren essentieel. In de lead-funnel vormen ze vaak de laatste stap. Het is cruciaal dat deze berichten correct worden afgeleverd. Toch gaat dit in de praktijk regelmatig mis. Vooral binnen grotere organisaties, waar complexere systemen en strikte beveiligingsmaatregelen gelden, kan het verzenden van e-mails een uitdaging vormen.

Veelvoorkomende problemen

Een van de meest voorkomende problemen is dat berichten in de spamfolder belanden of juist dat de inbox overspoeld raakt met spam. In sommige gevallen worden e-mails zelfs helemaal niet afgeleverd door onjuiste instellingen van DMARC, DKIM of SPF.

Dit komt doordat e-mail gebaseerd is op een oud protocol zonder ingebouwde beveiliging. Hierdoor zijn problemen zoals spam en spoofing ontstaan, waarbij kwaadwillenden e-mails kunnen versturen namens een betrouwbare domeinnaam. Om dit te voorkomen, zijn verschillende beveiligingsstandaarden ontwikkeld. Organisaties stellen deze logischerwijs streng in, maar dit kan er ook voor zorgen dat een website niet zomaar e-mails kan verzenden.

Studio Brabo Bram

WordPress website op maat?

We helpen je graag. Neem contact op om de opties te bespreken.

Continu monitoren

Binnen Studio Brabo houden we de stroom van transactionele e-mails van onze klanten continu in de gaten. Periodiek versturen we testmails vanaf de website naar een geautomatiseerd systeem dat de e-mails analyseert. Hierbij wordt gecontroleerd of de mailserver correct wordt geverifieerd en deze niet op een zwarte lijst staat. Elke e-mail krijgt een score, en als deze onder de 6 zakt, beschouwen we de verzending als onbetrouwbaar.

Dankzij dit systeem kunnen we trends volgen en tijdig ingrijpen als de score verslechtert. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door aanpassingen in de DNS-instellingen van een domeinnaam of als een mailserver op een zwarte lijst wordt geplaatst.

Externe tools als redmiddel

Wanneer transactionele e-mails niet meer goed worden afgeleverd, kunnen we externe tools inzetten voor het verzenden van deze mails. Dit zorgt ervoor dat belangrijke berichten alsnog veilig en betrouwbaar bij de ontvanger aankomen.

Wat kun je zelf doen?

Regelmatig testen

Om te garanderen dat transactionele e-mails correct worden afgeleverd, is het verstandig om formulieren regelmatig zelf te testen. Controleer of de berichten aankomen en of ze bij de juiste persoon terechtkomen. Zo voorkom je verrassingen en zorg je ervoor dat belangrijke communicatie niet verloren gaat.

Spamfilter op de website

Om spam te verminderen, is het slim om ongewenste berichten van bots die je formulier invullen al op de website te blokkeren. Dit vermindert niet alleen spam in je mailbox, maar verhoogt ook de betrouwbaarheid van je mailserver. Studio Brabo implementeert voor haar klanten geavanceerde anti-spammaatregelen voor optimale bescherming.

CRM-koppeling als alternatief

Soms is e-mail niet de beste oplossing. Door je website direct te koppelen aan je CRM-systeem worden leads automatisch doorgestuurd, zonder dat e-mail nodig is. Dit garandeert een 100% betrouwbare verwerking van de binnenkomende gegevens. Studio Brabo kan koppelen met alle bekende CRM-systemen.