Wij ontwerpen
mobile first

Er is al jarenlang een trend gaande waarbij het bezoek van een website op een traditionele desktop computer of laptop gestaag afneemt. We zien zelfs bij veel van onze klanten dat het mobiele bezoekerspercentage boven de 60% uit komt. Ook zien we dat dit per branche nog wel eens kan verschillen. Zo zien we dat in een traditionele B2B markt het percentage desktopbezoekers nog wel wat hoger ligt. Maar wat vast staat is dat de mobiele bezoeker al lang niet meer genegeerd kan worden. Sterker nog hier zou zelfs de focus op moeten liggen. Daarom ontwerpen wij mobile first.

Wat is mobile first?

Bij een mobile first aanpak zijn de bezoekers met mobiele apparaten (zoals smartphones) het uitgangspunt voor het concept en ontwerp van de website. Het grote voordeel hiervan is dat je beperkt wordt door het kleine scherm van een smartphone en dus jezelf moet beperken tot de essentie.

Mobile first wordt vaak in één adem genoemd met content first. Het helpt namelijk bij het maken van keuzes en zorgt voor focus. Je hebt namelijk geen ruimte voor zaken die er minder toe doen. Jouw diensten of producten zijn erg belangrijk en verdienen aandacht. Maar persberichten of corporate nieuws, zit een bezoeker daar echt op te wachten? Kortom, keuzes maken.

4 voordelen van een mobile first aanpak

  • Je wordt beperkt tot de essentie van het verhaal doordat je start op een kleiner scherm
  • Kortere aandachtsspanne, smartphone gebruikers zijn onderweg of zitten gezellig op de bank met vrienden. Deze constante triggers en afleiding zorgt ervoor dat bezoekers vaak geen tijd hebben voor een ellenlang verhaal, dus ook hier; beperk je tot de kern van je boodschap
  • Google hanteert een mobile-first index waarin rankings voortaan worden bepaald op basis van jouw mobiele siteweergave (in plaats van desktopweergave)
  • Mobiele apparaten kunnen meer (GPS, multi touch, bluetooth, gebruik van camera en microfoon).

Benieuwd hoe wij dit proces aanpakken?