Er is al jarenlang een trend gaande waarbij het bezoek van een website op een traditionele desktop computer of laptop gestaag afneemt. We zien zelfs bij veel van onze klanten dat het mobiele bezoekerspercentage boven de 60% uit komt. Ook zien we dat dit per branche nog wel eens kan verschillen. Zo zien we dat in een traditionele B2B markt het percentage desktopbezoekers nog wel wat hoger ligt. Maar wat vast staat is dat de mobiele bezoeker al lang niet meer genegeerd kan worden. Sterker nog hier zou zelfs de focus op moeten liggen. Daarom ontwerpen wij mobile first.
Bij een mobile first aanpak zijn de bezoekers met mobiele apparaten (zoals smartphones) het uitgangspunt voor het concept en ontwerp van de website. Het grote voordeel hiervan is dat je beperkt wordt door het kleine scherm van een smartphone en dus jezelf moet beperken tot de essentie.
Mobile first wordt vaak in één adem genoemd met content first. Het helpt namelijk bij het maken van keuzes en zorgt voor focus. Je hebt namelijk geen ruimte voor zaken die er minder toe doen. Jouw diensten of producten zijn erg belangrijk en verdienen aandacht. Maar persberichten of corporate nieuws, zit een bezoeker daar echt op te wachten? Kortom, keuzes maken.